Manusia


Assalamualaikum

Haiii la hati... Kasihan kamu. Selalu orang kata 'sabarlah wahai hati...' atau 'sabarlah sabariah...' Tak kisah la, Sabariah ke, Sabri ke, semua org kena sabar. Kenapa? Uishh if nak list kat sini tak cukup page kot. Entah lah. Rasa macam makin lama hidup makin tak kenal erti hidup. Erkk? Boleh? Rasa macam makin tak kenal dunia ni. Bagus la. Marilah kita sibukkan diri mengenal akhirat pula ye. Rasa macam baru je hidup kat dunia ni. Orang yang kita rasa kita dah kenal selama bertahun-tahun pun tetiba kita rasa kita baru kenal die semalam. Eh, silap. Baru kenal arini kot. Pelik kan? Sebab ape ek? Sebabnye adalah manusia ni sebenarnya ade banyak muka. Bukan satu je. Banyak tau. 2, 3 muka die ade. Siapa die tu? Or shall we say dia-dia? That means lebih dari sorang la kan. Pelik lagi kan? Tapi tu la lumrah hidup. Manusia ni kadang hidup die tak penah sunyi dari mengata tentang orang. Orang tu itu la, ini la, macam tu la, macam ni la. What the fish kan?? Agaknya puas kot hati 'dia-dia' tu bila cerita psl orang lain. 

Kadang bila depan kita mak aihhh baik kemain. Bukan kadang la. Tapi most of the time mmg sgt baik n manis dpn kita. Tapi belakang kita bukan main lagi die pandang serong. Kata macam-macam pasal kita. Siap disebarkan ke seantero dunia. Sebelum saya sambung biar la saya jelaskan dulu bahawa manusia yang saya katakan ni bukan la hari2 saya jumpa. Kadang-kadang. Jarang-jarang. 'Dia-dia' ni bukan la selalu depan mata saya. So kawan-kawan saya yang baik hati jgn terasa ye (^_^) *peace!*

Ok sambung balik. 'Dia-dia' ni sangat memelikkan saya la. Saya tak paham. Kenapa mesti asyik nak bercerita psl org ek? Suka cari keburukan dan membuka aib orang. Kenapa ek? Ingat tau, if awak bukak aib orang, tak mustahil if satu hari nanti aib awak akan terbuka dengan sendirinya. Dengan senang hatinya die akan menonjolkan dirinya. Ape yang awak dapat dengan menceritakan tentang perkara yang belum tentu sahih intipatinya? Ape die? Puas hati? Serius saya tak paham dengan manusia type mcm ni. Sedangkan manusia yang dah meninggal dunia pun kita disarankan untuk menutup segala cerita buruk tentang die, apatah lagi yang masih hidup? Awak nak cerita psl tu la, psl ni la, whatsoever la k! Perlu ke?? Aishhh. Peduli la. Kita memang takkan dapat puaskan hati semua orang. Takkan mungkin dapat. Yang penting saya dan 'dia-dia' takde kena mengena. Saya masih ade ramai lagi kawan yang baik n jujur. So kamu please don't bother and stay away from me! 

Sekian.



Comments

  1. Betul tu Puteri Ayu, walaupun sebaik manapun kita, kita takkan dapat puaskan hati semua orang...bah RasuluLLAH SAW yang sebaik2 & semulia2 insan itupun masih ramai yang menentang & berbuat jahat kepada baginda...oleh yang demikian, janganlah kita berasa lemah & bersedih hati di atas kejahatan orang lain terhadap kita selagi mana kita berada di pihak yang benar...sesungguhnya insyaALLAH ALLAH telah sediakan kebahagiaan & kemenangan untuk kita pada hari esok sebagai hadiah untuk kesabaran & ketabahan kita hari ini...kerana ALLAH mencintai orang-orang yang sabar (Surah ali-'Imran:146)

    ReplyDelete
  2. hai puteri,

    saye rindu kamoo...saye dah ade blog baru..hiks..blog gedik..senang sikit nak comment bolg kwn2 nti..bye!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Pengalaman Bersalin di Avisena Women's and Children Specialist Hospital Tahun 2021 Part 1

engalaman Bersalin di Avisena Women's and Children Specialist Hospital Tahun 2021 Part 2

Ujian Kehamilan